Melontaretki

KVVY tuo syksyllä vesiensuojeluasioita esiin uudella tavalla, kun kaksi melojaa, Petra Tuovinen ja Tomi Mandelin, melovat elo-syyskuun vaihteessa läpi koko Kokemäenjoen vesistön Multian latvavesiltä Poriin asti. Aikaa melontaan on varattu kolme viikkoa ja melontakilometrejä matkan aikana kertyy yli 400. Melojat tallentavat koko matkan kuviksi ja videoiksi. Melojat seuraavat myös vedenlaadussa ja ympäristössä tapahtuvia muutoksia matkan taittuessa hyväkuntoisilta latvavesiltä kohti alajuoksun rehevämpiä alueita.

Vesiensuojelu ja ympäristökasvatus linkittyvät vahvasti melontaretkeen. Melojat tekevät matkan aikana yhdeksän kouluvierailua, joissa lapsia innostetaan tekemisen kautta tutustumaan omaan lähivesistöönsä. Lapset kirjaavat havainnot ylös ja lähettävät melojien matkassa terveisiä seuraavalle koululle. Lisäksi KVVY järjestää matkan varrelle tapahtumia, joissa nostetaan esiin vesien tilaa ja mm. tehtyjä virtavesikunnostuksia.

KVVY:n jäsenet voivat osallistua retkeen järjestämällä oman tapahtumansa jokivarteen. Ota yhteyttä, niin sovitaan tapahtumasta!