Yleisötilaisuus puun käytöstä vesistökunnostuksissa

Tervetuloa kuulemaan uusinta tietoa puun käytöstä vesistöjen kunnostuksessa ja keskustelemaan Kovesjoen valuma-alueelle suunnitelluista kunnostuskohteista. Menetelmää esittelee johtava tutkija Kari-Matti Vuori Suomen ympäristökeskuksesta.

Tilaisuus järjestetään torstaina 15.7.2021 klo 10-12, Kovesjoen kylätalolla (Laholuomantie 180, 39620 Parkano). Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu. Mikäli tahdot osallistua tilaisuuteen, ota yhteyttä Hanna Arolaan (yhteystiedot sivun lopussa).

Tilaisuudessa on tarjolla kasvomaskeja ja käsidesiä. Muistetaanhan myös pitää turvavälit! Mikäli sinulla on koronaan viittaavia oireita, niin jääthän kotiin toipumaan!

Klo 09.40-10.00 Saapuminen, kahvitarjoilu

Klo 10.00 Tilaisuuden avaus ja taustaa vesienhoidon toimenpiteille Ikaalisten reitillä – Hanna Arola KVVY ry

Klo 10.20 Uppopuupuhdistamot -uusi monivaikutteinen vesiensuojelumenetelmä – Kari-Matti Vuori, Suomen ympäristökeskus

Klo 10.50 Ylä-Satakunnan ympäristöyhdistyksen kommenttipuheenvuoro – Arja Pihlaja, Ylä-Satakunnan ympäristöyhdistys

Klo 11.00 Vapaata keskustelua, esiin nousevien toimenpidekohteiden kartoitusta

Tilaisuus päättyy klo 12.00.

Valtaojaan asennettuja rankapuunippuja Taipalsaaren Kattelussaaressa. Kuva: Esa Kilkki

–Uppopuut tarjoavat luonnonmukaisen tavan puhdistaa vesiä ja parantaa kalakantojen ja vesiluonnon tilaa, kertoo menetelmää PuuMaVesi-hankkeessa kehittänyt johtava tutkija Kari-Matti Vuori Suomen ympäristökeskuksesta. Uudessa PuuValuVesi-hankkeessa jalkautetaan kehitettyä uppopuumenetelmää viidellä pilottivaluma-alueella, joista yksi on Kovesjoen valuma-alue. Tavoitteena on kokeilla vähäarvoisen rankapuumateriaalin käyttöä metsä- ja maatalousalueiden oja-, allas-, uoma- ja rantakohteissa sekä lisätä tietotaitoa menetelmän soveltamiseksi erilaisissa vesistöolosuhteissa.

Tutustu tarkemmin vuosina 2018-2020 toteutettuun PuuMaVesi-hankkeeseen (Puupohjaisilla uusilla Materiaaleilla tehoa metsätalouden Vesiensuojeluun ja vesistökunnostuksiin), jossa selvitettiin puun käyttömahdollisuuksia vesistöjen vedenlaadun parantamisessa ja eliöstön monimuotoisuuden lisäämisessä.

Kovesjoen tilaisuuden järjestää Suomen ympäristökeskuksen PuuValuVesi-hanke yhteistyössä Kokemäenjoen vesistön vesiensuojeluyhdistyksen Kunnostus 1 -hankkeen ja Ylä-Satakunnan ympäristöyhdistyksen kanssa.

OTA YHTEYTTÄ:

Hanna Arola